Αποτομή Κεφαλής[1] Ιωάννη του Προδρόμου - Ψαρμός[2]
Θέση: Ασπούς - Αχίλλι
Η εκκλησία βρίσκεται στο δρόμο
Ασπούς-Αχίλλι, στα σύνορα των δύο οικισμών. Έχει επίπεδη στέγη, με πλάκα
τσιμέντου και οροφή κατασκευασμένη με τον παραδοσιακό Σκυριανό τρόπο (ξύλινα
δοκάρια και καλάμια).
Το τέμπλο είναι ξύλινο σκαλιστό
Σκυριανής κατασκευής. Το Ιερό Βήμα είναι ελαφρά υπερυψωμένο του δαπέδου και
στον ανατολικό τοίχο φέρει τρείς κόγχες, με τη μεσαία μεγαλύτερη, που
αντικαθιστά την Αγία Τράπεζα. Η αριστερή και δεξιά κόγχη αντικαθιστούν την πρόθεση
και το διακονικό, αντίστοιχα. Στον βόρειο τοίχο υπάρχει ένα παράθυρο και ένα
μεγαλύτερο στο νότιο τοίχο.
To παρωνύμιο «Κρυαδίτης» του Αγίου
δόθηκε από τους κατοίκους γιατί, τις μέρες της γιορτής του, στις 29 Αυγούστου,
αρρώσταιναν από θέρμη-κρυάδα. Του Άη Γιαννιού του Κρυαδίτη μετρούνε με φυτίλι το
εικόνισμα της εκκλησίας του Άη Γιάννη του Κρυαδίτη σταυρωτά, του μάκρους και
του πλάτους. Όποιος έχει πυρετό, δένει στο χέρι του το φυτίλι και το αφήνει
οκτώ μέρες. Έπειτα το λύνει και κάνει λαμπάδα, που την ανάβει και την καίει στη
χάρη του, για να γίνει καλά.
Άλλη
εκδοχή λέει πως λέγεται έτσι, γιατί το μέρος είναι ανοιχτό και τον χειμώνα όταν
περάσει κάποιος από εκεί, τον «κόβει» το κρύο.
Οι επίτροποι αναφέρονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 στις
σελίδες 741-756.
Δημήτριος Φτούλης (Ζωγράφος)
2.
Εμμανουήλ
Κουναδίνης
3.
Μανωλάκης
Κωνσταντίνος
4.
Ιωάννης
Μ. Φτούλης (Πασάς)
5.
Ρήγας
Θεοχάρης
6. Εμμανουήλ Ι. Αυγερινός
[1] «Αποτομή της τίμιας κεφαλής». Ο αποκεφαλισμός του Ιωάννη του Προδρόμου από
τον βασιλιά της Ιουδαίας Ηρώδη Αντύπα. Η Εκκλησία μας κηρύσσει αυτή τη μέρα ως
μέρα νηστείας, διότι ο Ιωάννης θανατώθηκε εξαιτίας της οινοποσίας και του
ακράτου ηδονισμού του βασιλιά σε ένα συμπόσιο.
[2] Στον τόπο
παρουσιάζονται μαρμαρυγιακοί σχιστόλιθοι (βράχος που σπάζει και τρίβεται
εύκολα) διαφόρων συνθέσεων και χρωματισμών και σε ποικίλες φάσεις δημιουργίας.
[1] «Αποτομή της τίμιας κεφαλής». Ο αποκεφαλισμός του Ιωάννη του Προδρόμου από
τον βασιλιά της Ιουδαίας Ηρώδη Αντύπα. Η Εκκλησία μας κηρύσσει αυτή τη μέρα ως
μέρα νηστείας, διότι ο Ιωάννης θανατώθηκε εξαιτίας της οινοποσίας και του
ακράτου ηδονισμού του βασιλιά σε ένα συμπόσιο.
(Από το βιβλίο του Γεωργίου Κρίκα
«Σκύρος: Η Ορθόδοξη Χριστιανική Παράδοση και Λατρεία»)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου